Silniki spalinowe towarzyszą cywilizacji ludzkiej od wielu lat. Ich funkcjonalność jest bezapelacyjna, a spotkać się z nimi możemy niemal wszędzie.
Nie chodzi tutaj tylko o wszechobecne pojazdy spalinowe jak np. autobusy czy samochody, ale również wszelakiej maści maszyny o profilu budowlanym, czy np. ogrodniczym, które stale mijamy na ulicach, podwórkach i placach budowy. Wykorzystanie silników jest niesamowicie szerokie, a siła uzyskiwane przez pracę silnika jest nieosiągalna dla ludzkich rąk – choćby były ich tysiące. Od jakiegoś czasu furorę w świecie mechaniki robi silnik elektryczny. To urządzenie, znane również jako silnik trójfazowy wykorzystuje do swojej pracy prąd elektryczny zamiast benzyny lub oleju napędowego. Podstawową zaletą tego rozwiązania jest brak emisji spalin, co korzystnie odbija się na środowisku i funkcjonowaniu infrastruktury miejskiej – mowa oczywiście o nienawidzonym, szkodliwym smogu.
Silnik elektryczny, a silnik spalinowy – czym to się różni?
W gruncie rzeczy poza rodzajem paliwa, jakim w przypadku silników spalinowych są płynne, wysokooktanowe związki ropy naftowej, a w przypadku silników elektrycznych prąd elektryczny silniki wiele się nie różnią. Podstawą pracy silnika nadal są koła zębate, które tworząc odpowiednio przystosowane przekładnie pozwalają na dostosowanie pracy silnika do potrzeb danej maszyny, czy urządzenia. Zasadnicza różnica jest widoczna przy eksploatacji w perspektywie hałasu. Silniki spalinowe, generując energię potrzebną do pracy przy pomocy paliwa zwykły hałasować – mimo wykorzystywania tłumików bardzo często silniki przekraczają normy decybeli. W przypadku silników elektrycznych mówimy o silnikach ultracichych, których praca nie jest słyszalna nawet w bliskiej odległości od silnika – wprost przeciwnie do sytuacji silnika spalinowego, którego werkot możemy usłyszeć z długiego dystansu.
Silnik elektryczny stopniowo wypiera silnik spalinowy, ponieważ jest zdrowszy dla świata i klimatu, a poza tym nie wymaga inwestowania w drogą ropę naftową. Jedyną, niezbędną rzeczą jest oczywiście regularnie ładowanie akumulatora w specjalnie przystosowanej stacji ładującej, bądź po prostu regularna wymiana akumulatorów na nowsze, tj. naładowane do pełna.